Slachtoffer van cybercrime, wat nu?

Als u slachtoffer bent geworden van digitale criminaliteit (cybercrime) dan hoeft u zich hiervoor niet te schamen. Ruim 3,5 miljoen mensen krijgen in Nederland jaarlijks te maken met cybercrime,  dus u staat zeker niet alleen.  Hieronder vindt u een stappenplan dat u kunt volgen als u slachtoffer bent geworden. Komt u er zelf niet uit? Dan kunnen wij persoonlijke ondersteuning bieden voor uw specifieke situatie.


Stap 1: Stel vast welke vorm van cybercrime het betreft
Stel eerst vast van welke vorm u slachtoffer bent geworden.  Weet u niet precies van welke cybercrime-vorm het betreft? Druk dan op onderstaande knop en bekijk de complete lijst met vormen van cybercrime en bijbehorende uitleg, van onze kennispartner Cybercrimeinfo.

Stap 2: Bekijk het schema om te zien wat u zelf kunt doen
Afhankelijk van de vorm van cybercrime waar u slachtoffer van bent geworden, kunt u (vaak) zelf iets doen. Hieronder vind u een aantal veelvoorkomende voorbeelden en mogelijke handelingsopties. Daarna gaat u door naar stap 3. 


Cybercrime vorm

Handeling


Gegijzeld & eisen van losgeld (Ransomware)

  • Zet uw computer niet uit
  • Check de website NoMoreRansom of er ontsleutel software beschikbaar is
  • Zet uw back-up terug
  • Betaal niet
  • Zijn bovenstaande opties niet mogelijk, neem dan contact op met een expert

CEO Fraude  / BEC Fraude

  • Neem direct contact op met uw bank en meld wat er is gebeurd
  • Stel uw (financiële) medewerkers op de hoogte 

DDOS / Website aanval (website platgelegd)

  • Neem contact op met uw website beheerder en bespreek de situatie
  • Op het moment kunt u verder niet veel doen, maar neem daarna preventie maatregelen

Betreden zonder toestemming (hacking)


Malafide websites, webshops?

  • Bel uw bank om te kijken of de overboeking teruggedraaid kan worden
  • Verzamel zoveel mogelijk info voor politie aan de hand van de volgende checklist
  • Meld de nep website bij fraudehelpdesk

Vermoeden van Malware op computer/telefoon?

  • Scan uw systeem met virussoftware en malware scanner (malwarebytes)
  • Installeer het systeem volledig opnieuw en zet back-up terug
  • Lukt bovenstaande niet, neem dan contact op met een expert

Ergens op geklikt en gegevens ingevuld? (Phishing, Smishing)

  • Bel de instantie (meestal bank) en geef door wat er gebeurd is
  • Stel uw organisatie op de hoogte van het incident
  • Meld het phishing bericht bij fraudehelpdesk
  • Scan uw systeem met virussoftware en malware scanner (malwarebytes)
  • Installeer het systeem volledig opnieuw en zet back-up terug
  • Lukt bovenstaande niet, neem dan contact op met een expert

(Dit stappenplan is opgesteld in samenwerking met onze kennispartner Cybercrimeinfo.nl. Op de lijst van verschillende vormen vindt u per delicttype  meer informatie over wat u eventueel zelf kunt doen. Nog meer tips nodig? Bekijk dan onze 11 gouden tips.)

Stap 3: Bewaar zoveel mogelijk bewijsmateriaal en doe aangifte
Als u slachtoffer bent van cybercrime, is het van belang dat u zoveel mogelijk bewijsmateriaal bewaart (bijvoorbeeld een valse factuur) zonder er iets aan te veranderen. En doe direct aangifte.

Met het bewijsmateriaal kunnen de politie en het Openbaar Ministerie onderzoek doen naar daders. Alle aangiftes samen maken het mogelijk informatie te combineren en geven inzicht in de wijze van handelen van de crimineel of organisatie van criminelen. Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat het onderzoek succesvol is. Met uw aangifte helpt u dus ook andere ondernemers. Als u verzekerd bent tegen cybercrime en een verzoek om schadevergoeding indient, vraagt u verzekeringsmaatschappij een kopie van de aangifte.

Stap 4: Neem preventieve maatregelen, zodat u geen tweede keer slachtoffer wordt!
Als u de bovengenoemde stappen gezet hebt, is het altijd belangrijk om preventieve maatregelen te nemen zodat u of uw organisatie geen tweede keer schade oploopt door cybercrime. Wij helpen u daar graag bij, door middel van een aanpak gericht op uw specifieke situatie.